Pričuva
ajednička pričuva namjenski je vezana zajednička imovina svih koji su suvlasnici nekretnine, namijenjena za pokriće troškova održavanja i poboljšavanja nekretnine te za otplaćivanje zajma za pokriće tih troškova. Zajedničkom pričuvom upravljaju suvlasnici, odnosno upravitelj pod uvjetima i u granicama utvrđenim ugovorom o upravljanju.
Sredstva zajedničke pričuve suvlasnici su dužni uplaćivati mjesečno na poseban račun koji će se za to svrhu otvoriti.
Visina pričuve određuje se po kvadratnom metru, a na temelju godišnjeg i višegodišnjeg programa održavanja, imajući u vidu troškove redovitog održavanja, moguće nepredviđene troškove, kao i planirane veće popravke u budućnosti.
Temeljem Zakona o vlasništvu sredstva zajedničke pričuve suvlasnici su dužni uplaćivati najmanje u visini koja odgovara 0,54% vrijednosti njihova posebnoga dijela, godišnje. U prethodnim godinama za izračun minimalne pričuve uzimao se podatak o etalonskoj vrijednosti građenja pa se prilikom stupanja na snagu Zakona o vlasništvu, 1997. godine, kada je ista tada iznosila 3.400,00 kn/m2. Trenutno je na snazi Podatak o etalonskoj cijeni građenja iz studenog 2018. koji iznosi 6.000,00 kn/m2, primjenom kojega se dolazi do zaključka da je minimalna pričuva 2,70 kn/m2 (6.000,00 kn x 0,54% : 12 mjeseci).
Naša preporuka je da suvlasnici odrede pričuvu sukladno financijskim potrebama zgrade, u skladu s godišnjim i višegodišnjim programom održavanja zgrade, imajući u vidu redovno održavanje, moguće nepredviđene troškove, ali i uzimajući u obzir hoće li u skoroj budućnosti morati poduzeti i veće radove (energetska obnova zgrade – obnova fasade, krova, tavana, vanjske stolarije, veće popravke dizala, veće popravke vezano za toplinski sustav i sl.) za koje bi bilo pametno prikupiti veći iznos sredstava na računu.
Naime, plaćanje minimalne pričuve kojom se financira samo obvezne radove na zgradi ne rezultira prikupljanjem potrebnih sredstava za financiranje većih zahvata. U tom slučaju kada se suvlasnici odluče za izvođenje većih popravaka na zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade dolaze u situaciju da radove ne mogu podmiriti iz prikupljenih sredstava na računu već moraju ishoditi kredit kod banke čime se nepotrebno financijski opterećuju plaćajući kamate i naknade banke.
Prema Uredbi o održavanju zgrada sredstva zajedničke pričuve koriste se za pokriće troškova:
– redovitog održavanja i poboljšavanja zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– hitnih popravaka zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– nužnih popravaka zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– osiguranja zgrade kod osiguravajućeg društva,
– zamjene postojećih i ugradnje novih zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– otplate zajma za financiranje troškova održavanja i poboljšavanja zgrade,
– poslovanja upravitelja zgrade.
U slučaju kada koji od suvlasnika ne plaća redovito pričuvu nakon nekoliko opomena šaljemo mu opomenu pred tužbu kojom ga pozivamo na podmirenje duga s upozorenjem da ćemo u protivnom biti prisiljeni pokrenuti ovršni postupak radi naplate duga. Ukoliko ni tada ne podmiri dospjele obveze, protiv njega u ime i za račun suvlasnika pokrećemo ovršni postupak radi isplate duga. Ukoliko dužnik ne plati dug niti po primitku rješenja o ovrsi protiv njega se provodi postupak prisilne naplate na Fini blokadom novčanih sredstava na njegovim računima, ili pred sudom provođenjem ovrhe pokretninama ili nekretninama u njegovu vlasništvu.
Osim zajedničke pričuve zgrada može ostvariti i dodatne prihode od najma i/ili prodaje zajedničkih prostora odnosno dijelova zgrade uz suglasnost svih suvlasnika zgrade, kao na primjer najam dijela fasade zgrade za postavljanje reklamnih panoa, najam dijela krova zgrade za postavljanje telekomunikacijskih antena, najam i/ili prodaja poslovnih prostora itd.
Takvi prihodi pripadaju svim suvlasnicima zgrade sukladno njihovom udjelu u vlasništvu zgrade i koriste se kao sredstva zajedničke pričuve. S druge strane tako prikupljena sredstva predstavljaju dodatni prihod suvlasnika zgrade i suvlasnici ih trebaju samostalno sukladno udjelu u vlasništvu zgrade prijaviti u svojim godišnjim prijavama poreza.
ajednička pričuva namjenski je vezana zajednička imovina svih koji su suvlasnici nekretnine, namijenjena za pokriće troškova održavanja i poboljšavanja nekretnine te za otplaćivanje zajma za pokriće tih troškova. Zajedničkom pričuvom upravljaju suvlasnici, odnosno upravitelj pod uvjetima i u granicama utvrđenim ugovorom o upravljanju.
Sredstva zajedničke pričuve suvlasnici su dužni uplaćivati mjesečno na poseban račun koji će se za to svrhu otvoriti.
Visina pričuve određuje se po kvadratnom metru, a na temelju godišnjeg i višegodišnjeg programa održavanja, imajući u vidu troškove redovitog održavanja, moguće nepredviđene troškove, kao i planirane veće popravke u budućnosti.
Temeljem Zakona o vlasništvu sredstva zajedničke pričuve suvlasnici su dužni uplaćivati najmanje u visini koja odgovara 0,54% vrijednosti njihova posebnoga dijela, godišnje. U prethodnim godinama za izračun minimalne pričuve uzimao se podatak o etalonskoj vrijednosti građenja pa se prilikom stupanja na snagu Zakona o vlasništvu, 1997. godine, kada je ista tada iznosila 3.400,00 kn/m2. Trenutno je na snazi Podatak o etalonskoj cijeni građenja iz studenog 2018. koji iznosi 6.000,00 kn/m2, primjenom kojega se dolazi do zaključka da je minimalna pričuva 2,70 kn/m2 (6.000,00 kn x 0,54% : 12 mjeseci).
Naša preporuka je da suvlasnici odrede pričuvu sukladno financijskim potrebama zgrade, u skladu s godišnjim i višegodišnjim programom održavanja zgrade, imajući u vidu redovno održavanje, moguće nepredviđene troškove, ali i uzimajući u obzir hoće li u skoroj budućnosti morati poduzeti i veće radove (energetska obnova zgrade – obnova fasade, krova, tavana, vanjske stolarije, veće popravke dizala, veće popravke vezano za toplinski sustav i sl.) za koje bi bilo pametno prikupiti veći iznos sredstava na računu.
Naime, plaćanje minimalne pričuve kojom se financira samo obvezne radove na zgradi ne rezultira prikupljanjem potrebnih sredstava za financiranje većih zahvata. U tom slučaju kada se suvlasnici odluče za izvođenje većih popravaka na zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade dolaze u situaciju da radove ne mogu podmiriti iz prikupljenih sredstava na računu već moraju ishoditi kredit kod banke čime se nepotrebno financijski opterećuju plaćajući kamate i naknade banke.
Prema Uredbi o održavanju zgrada sredstva zajedničke pričuve koriste se za pokriće troškova:
– redovitog održavanja i poboljšavanja zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– hitnih popravaka zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– nužnih popravaka zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– osiguranja zgrade kod osiguravajućeg društva,
– zamjene postojećih i ugradnje novih zajedničkih dijelova i uređaja zgrade,
– otplate zajma za financiranje troškova održavanja i poboljšavanja zgrade,
– poslovanja upravitelja zgrade.
U slučaju kada koji od suvlasnika ne plaća redovito pričuvu nakon nekoliko opomena šaljemo mu opomenu pred tužbu kojom ga pozivamo na podmirenje duga s upozorenjem da ćemo u protivnom biti prisiljeni pokrenuti ovršni postupak radi naplate duga. Ukoliko ni tada ne podmiri dospjele obveze, protiv njega u ime i za račun suvlasnika pokrećemo ovršni postupak radi isplate duga. Ukoliko dužnik ne plati dug niti po primitku rješenja o ovrsi protiv njega se provodi postupak prisilne naplate na Fini blokadom novčanih sredstava na njegovim računima, ili pred sudom provođenjem ovrhe pokretninama ili nekretninama u njegovu vlasništvu.
Osim zajedničke pričuve zgrada može ostvariti i dodatne prihode od najma i/ili prodaje zajedničkih prostora odnosno dijelova zgrade uz suglasnost svih suvlasnika zgrade, kao na primjer najam dijela fasade zgrade za postavljanje reklamnih panoa, najam dijela krova zgrade za postavljanje telekomunikacijskih antena, najam i/ili prodaja poslovnih prostora itd.
Takvi prihodi pripadaju svim suvlasnicima zgrade sukladno njihovom udjelu u vlasništvu zgrade i koriste se kao sredstva zajedničke pričuve. S druge strane tako prikupljena sredstva predstavljaju dodatni prihod suvlasnika zgrade i suvlasnici ih trebaju samostalno sukladno udjelu u vlasništvu zgrade prijaviti u svojim godišnjim prijavama poreza.